Vážené kolegyně, vážení kolegové,
máme za sebou osm měsíců roku 2025 a z pohledu firmy se jedná o úspěšné období. K dnešnímu dni plníme stanovený business plán, a pokud vše půjde podle předpokladů, tento rok opět čísla splníme.
Koncem dubna jsme na výroční schůzi shrnuli rok 2024 a představili strategii společnosti na další roky. Pro rok 2025 jsme si stanovili tři klíčové body.
Všechny body aktivně řešíme napříč firmou a jsou plně v gesci odpovědných ředitelů. Musím připustit, že některé aktivity a úkoly mají vůči slibovaným termínům zpoždění. Bližší informace k jednotlivým bodům budou uvedeny dále v newsletteru.
Od června se naše pražská pobočka přestěhovala do nových reprezentativních prostor. V Praze budujeme plnohodnotnou pobočku se stejným systémem fungování jako v centrále v Brně. Rozvoj pobočky je podpořen také první zajímavou zakázkou Generali Praha v hodnotě přes 250 milionů Kč pro našeho zákazníka Metrostav. Na této zakázce dodáváme všechny profese TZB, tedy VZT, RTCH a ZTI. Obsloužit zákazníka od A do Z je jeden z cílů naší strategie.
Posunuli jsme se také ve vzájemné spolupráci napříč divizemi AZ KLIMA. Jsem rád, že všichni více a více chápeme, že pouze vzájemná spolupráce a pochopení je AZ KLIMA.
Děkuji všem za dosud odvedenou práci v roce 2025 a současně si přeji, abychom si všichni uvědomili, že je na každém z nás jak přispějeme k celku a jak moc budeme ve finále díky tomu úspěšní.

Po těžkém roce 2023 jsme v roce 2024 odstartovali období růstu. V letošním roce od nás akcionář očekává provozní hospodářský výsledek (IFRS EBITDA) ve výši 74 mil. Kč.
Na základě výsledku prvních osmi měsíců (ke konci srpna jsme generovali 37 mil. Kč) a předpokládaného vývoje do konce roku tato očekávání naplníme. To nám umožní investovat více do oblastí, do kterých byly v minulých letech investice pozastaveny či minimalizovány.
Rok 2025 je důležitý pro posun v oblasti zefektivnění naší práce. Již delší dobu naší společností rezonuje téma digitalizace. Nastal čas intenzivně pracovat na tématech, která jsme si odsouhlasili jako priority pro letošní rok.
Zavádíme personální systém VEMA, který nejen zjednoduší zpracování mezd, ale také nás posune v oblasti řízení docházky, osobního rozvoje a vzdělávání, odměňování apod.
Tato změna ovlivní všechny zaměstnance. Nyní probíhají školení na nový docházkový systém, zaměstnanecký portál a rozdělení pracovního času na zakázky. Zpočátku budeme věnovat čas učení, abychom získali dovednosti pro práci s tímto systémem. Odměnou nám bude výrazné zjednodušení administrativní práce související se mzdovou a personální agendou.
První etapa končí v listopadu 2025, kdy proběhne zpracování mezd za říjen již v novém systému včetně evidence docházky, mobilní docházky, plánování a schvalování nepřítomnosti.
Další tři etapy poběží do poloviny příštího roku a ponesou s sebou témata vzdělávání, ochranné prostředky, nástup, adaptace a výstup zaměstnanců, hodnocení, rozdělování odměn, cestovní příkazy atd.
Nový systém s mobilní docházkou veškerou agendu zjednoduší, ale současně přenáší zodpovědnost za výkaz práce na každého jednotlivého pracovníka.
Tyto změny byly komunikovány v rámci školení. Pokud bude něco nejasného, obraťte se na své vedoucí nebo personální oddělení.
Děkujeme kolegyním z personálního oddělení za velice intenzivní práci při přechodu na nový systém.
V letošním roce zahajujeme implementaci informačního systému pro komplexní řešení nabídkování, nacenění, monitoring zakázek s přesahem na zakázkový controlling, přípravu pro objednávání, fakturaci a kontrolu nákladů včetně subdodávek. Systém naváže na již používané systémy (Byznys, Intuo).
Tato změna ovlivní nejvíce práci kolegů v obchodu a realizaci, kde dosud používáme excelové tabulky. Očekáváme zefektivnění pracovních procesů v různých fázích zakázky – od rozpočtování přes kalkulace až po podklady pro objednávky a fakturaci − a také lepší kontrolu nad celým procesem.
Projekt běží od loňského léta. Na konci letošního července jsme dokončili předimplementační analýzu. V srpnu proběhlo schválení systému. Finalizujeme podrobný harmonogram implementace, kdy je ostrý start naplánován na 1. 7. 2026.
Děkujeme všem kolegům, kteří se do projektu zapojili, i těm, kteří budou teprve na vlastním zavedení systému pracovat. Vážíme si vašeho nadstandardního nasazení.
V rámci digitalizace nezapomínáme ani na kolegy v Milovicích. Pracujeme na propojení systémů EWIS a Byznys tak, abychom eliminovali duplicitní a manuální vstupy. Integrace by měla být dokončena do prosince 2025 a od 1. 1. 2026 by mělo dojít k nasazení do ostrého provozu.
Naše pražská pobočka se přesunula do nových moderních prostor navržených tak, aby podporovaly kreativitu, týmovou spolupráci i individuální soustředění.


Osobní vizitka
Jak jste se vlastně dostal k práci v AZ KLIMA?
Do firmy jsem nastoupil v roce 2021 jako vedoucí zakázek. Postupně jsem se vypracoval na šéfa střediska MaR v Brně a letos jsem dostal nabídku rozjet pražskou pobočku. Byla to výzva, kterou jsem prostě nemohl odmítnout. V AZ KLIMA totiž vidím možnost profesního růstu i jistotu zázemí velké skupiny. Rozhodnutí tu pracovat bylo jedno z nejlepších v mém životě.
Co vás na začátku nejvíc překvapilo?
Upřímně? Ta pečlivost a systém. V předchozí práci pod majitelem se rozhodovalo během čtvrthodiny. Tady se vše připravuje a schvaluje krok po kroku. Neznamená to ale zkostnatělost – spíš zodpovědnou přípravu, díky které se dělají správná rozhodnutí.
Které projekty považujete za nejzajímavější?
Každá zakázka má něco do sebe. Jednou řešíte obří sklady v Kauflandu, jindy bazén v Kyjově, kde pod hladinou funguje „tajný“ podzemní bazén s obrovskými čerpadly. Na téhle práci mě baví právě pestrost – nikdy nevíte, kam vás další projekt zavede.
Při takové práci je asi důležitá podpora vedení. Máte ji?
Rozhodně. Vždycky se mám na koho obrátit – ať už jde o lidské, nebo odborné věci. Příklad: včera jsem řešil, že potřebujeme lidi na manuální práce. Kolega mi během minuty dal kontakt a dnes už ti lidé dělají na stavbě. Tahle pružnost je k nezaplacení.
Přechod z Brna do Prahy musela být velká změna.
Byla to hlavně kariérní výzva. A i když jsem rozvedený a děti zůstaly v Olomouci, paradoxně jsme si teď blíž – starší dcera míří na vysokou do Prahy. Stěhování šlo rychle, jedna dodávka a hotovo. Firma nabízela i pomoc, ale zvládl jsem to sám.
Praha mi navíc dává nové možnosti – třeba kino IMAX mám konečně za rohem. A s dcerou už jsme stihli i divadlo a chystáme se na Beetlejuice.
Co je teď vaší největší prioritou?
Pražská pobočka získala obrovskou zakázku pro Generali za 250 milionů, která vyplní kapacity na celý rok. K tomu musím dokončit zbylé brněnské projekty. Krátkodobě řeším hlavně tohle. Dlouhodobě chci vybudovat v Praze tým fungující stejně dobře jako v Brně – menší, ale samostatný, s jasně rozdělenými rolemi a dobrou komunikací.
Jaký je váš pracovní přístup?
Nemám rád větu „to nejde“. Vždycky hledám cestu, jak problém vyřešit. Chci, aby i kolegové věděli, že se na mě můžou obrátit, když neví kudy kam. A zároveň aby se učili řešit věci samostatně – jednoduše a správně.
A proč by měl někdo pracovat právě v AZ KLIMA?
Jsme velká a stabilní firma se silným zázemím skupiny ČEZ. To dává jistotu i možnosti růstu. A navíc – máme skvělou partu lidí. Na firemní akci přijde devadesát procent kolegů a s každým si můžete pokecat. To je pro mě obrovská přidaná hodnota.
Na výročním setkání v dubnu jsme slíbili revizi benefitního systému tak, aby byl jednotný napříč celou firmou. Začátkem prosince zašleme detailní informace o novém benefitním systému s platností od 1. 1. 2026.
Vzhledem k mnoha změnám v naší společnosti jsme posunuli začátek na 1. 4. 2026 v návaznosti na plnou implementaci systému VEMA. Detailní informace vám sdělíme v 1. kvartálu roku 2026.
Připomínáme náš program na podporu vyhledávání profesí, které díky složité situaci na trhu práce těžko obsazujeme. Aktuálně máme připraveny náborové příspěvky na obsazení následujících pozic:
Příspěvky ve výši 10 000 a 15 000 Kč (dle obsazované pozice) jsou pro nastupujícího i doporučitele. První část příspěvku je vyplacena po zkušební době a další po uplynutí 9 měsíců. Více informací je k dispozici na personálním oddělení.
Vyhodnotili jsme, že čas a energie strávené řešením drobných výdajů hotovostním způsobem jsou neefektivní, proto jsme se koncem minulého roku rozhodli přejít na placení drobných výdajů přes Fidoo karty.
Nyní probíhá distribuce karet. K dnešnímu dni máme předáno cca 60 karet k používání a postupně předáváme další. Upozorňujeme všechny uživatele těchto karet na nutnost používat tyto karty v souladu s pravidly, která společnost vydala.
Velkou pozornost věnujeme bezpečnosti našich zaměstnanců. Jako součást Skupiny ČEZ ESCO jsme se připojili k bezpečnostním tématům, které každoročně vyhlašuje. Pro tento rok je to Používání OOPP (Osobní Ochranné Pracovní Prostředky).
Jsou to prostředky určené pro ochranu těla, obličeje, sluchu, zraku, dýchacích cest a dalších částí těla. Je v zájmu nás všech, abychom se večer vraceli z práce ve zdraví a bez úrazů. Bezpečnost zaměstnanců je pro nás prioritou, proto žádáme, abyste se bezpodmínečně řídili předpisy a pokyny, na které jste průběžně školeni.
S ohledem na poslední pracovní úraz nyní aktuálně připomínáme použití ochranných brýlí jako prevenci úrazu očí. Pracovní ochranné brýle chrání před prachem a létajícími částečkami. Bez nich neprovádějte broušení, řezání a práce, u kterých hrozí odlet částic. Prosíme, nepodceňujte tyto pomůcky, mají nás chránit.
Úspěšně realizujeme zakázku pro pojišťovnu Generali v Praze v celkové hodnotě přes 250 milionů Kč. Jedná se o komplexní dodávku všech profesí TZB (vzduchotechnika, chlazení, topení a zdravotechnika) pro novou administrativní budovu. Projekt je významný nejen svým rozsahem, ale i tím, že jde o první velkou zakázku naší pražské pobočky. Spolupracujeme zde s generálním dodavatelem Metrostav a zakázka potvrzuje naši schopnost dodávat komplexní balík TZB.

Podílíme se na realizaci vzduchotechniky a chlazení pro novou multifunkční arénu v Brně v hodnotě přes 270 mil. Kč. Tato moderní sportovní hala s kapacitou 13 000 diváků bude sloužit nejen pro hokej klubu Kometa Brno, ale i pro kulturní a společenské akce. Technické řešení musí splňovat náročné požadavky na kvalitu vzduchu, akustiku a energetickou efektivitu.
Ve spolupráci s japonskou společností Takenaka realizujeme rozsáhlý projekt pro automobilku Volvo v Košicích. Zakázka zahrnuje kompletní dodávku vzduchotechnických systémů pro výrobní a administrativní prostory v aktuální hodnotě 240 mil. Kč. Projekt je náročný z hlediska přísných kvalitativních standardů našeho zákazníka a také samotného investora.

Dokončujeme dva velké projekty – Jak již bylo zmíněno, Volvo Košice a Multifunkční hala Brno se po více než dvou letech blíží do finální fáze. Díky důkladnému plánování a vzájemné podpoře všech týmů jsme dokázali překonat řadu nepředvídatelných výzev, včetně dodatečných požadavků klientů a změn na trhu s technologiemi.
Intenzivně spolupracujeme s kolegy z realizačního týmu, abychom sladili harmonogram prací a technické detaily. Každou změnu přicházející od investora, architekta, dodavatele či přímo ze stavby ověřujeme, diskutujeme a průběžně zapracováváme do návrhů, aby finální řešení odpovídalo všem požadavkům i dohodnutým termínům.
Výzva – Letos naše oddělení opustili dva zkušení kolegové, kteří se vydali jinou kariérní cestou. Díky flexibilitě, ochotě a nasazení zbývajících členů týmu jsme zvládli všechny důležité práce a udrželi naplánované termíny. Velmi jim za to děkujeme.
Intenzivnější spolupráce s obchodní divizí – Od začátku roku jsme výrazně zefektivnili a zintenzivnili společné porady s obchodním týmem. Zavedli jsme sdílený dashboard pro on-line sledování nabídkových řízení a současně si vyměňujeme všechny klíčové informace o projekčních zakázkách.
Růst a stabilita − Rok 2025 je pro náš tým realizace ve znamení pozvolného růstu a stability. Úspěšně jsme dokončili desítky projektů po celé republice a zavedli několik zlepšení, která zefektivní naši práci na stavbách i koordinaci s ostatními divizemi.
V tomto roce nás ještě čeká mnoho práce a jako obvykle máme na druhou polovinu roku výrazný nárůst fakturace, přesto pevně věřím, že díky pracovnímu nasazení, dobrým vztahům na pracovišti a společnou snahou dosáhnout dobrých výsledků, budeme moci na konci roku konstatovat, že jsme dosáhli stanovených cílů.
Nový software − V létě jsme dokončili předimplementační analýzu rozpočtového programu euroCALC, která potvrdila jeho vhodnost pro naše potřeby. Implementace začne letos na podzim.
Certifikace – Pokračujeme v procesu získání Certifikace Eurovent pro naše jednotky, která nám otevře dveře ke státním zakázkám. Aktuálně bylo dokončení tohoto úkolu posunuto z července na konec tohoto roku kvůli nutným změnám v softwaru AIRCALC.
Externí obchod – Podařilo se nám získat nové zákazníky v Rakousku a především na Slovensku. Spolupracujeme se společností Apiagra SK na výstavbě závodu Mobis v Gbelanech, kam dodáváme vzduchové sprchy a příslušenství.
Aeroseal − nyní připravujeme či jsme již předložili nabídky s touto technologií více zákazníkům. První zakázky očekáváme v průběhu příštího roku.
Digitalizace – V rámci digitalizace propojujeme systém EWIS s centrálním systémem Byznys.
Hledáme nové kolegy – Největší výzvou zůstává získání nových kolegů do výroby. Pokud znáte vhodné kandidáty, oceníme doporučení – za úspěšné doporučení jsou finanční odměny. Více se dočtete v tomto newsletteru nebo vám informace rády poskytnou kolegyně z personálního oddělení.
Výsledky a čísla − Letošní rok je obchodně velmi úspěšný. Za prvních osm měsíců roku 2025 jsme získali zakázky v hodnotě přes 1,4 mld. Kč, což je více než kdy dříve za celý rok.
Spolupráce – Obchod je úzce spjat s realizací. Proto potřebujeme zajistit rovnoměrné rozvrstvení práce v průběhu celého roku. Aktuálně cílíme na hranici 1,6 mld. Kč v získaných zakázkách, což nám zajistí 80 % zasmluvněnosti na rok 2026 ještě před vstupem do nového roku.
Digitalizace na obchodě − Dokončili jsme předimplementační studii nového obchodně-realizačního softwaru, který nahradí Soft-4-Sale a pracovní excely. Implementace začne v září 2025 a potrvá přibližně rok.
Od mnoha malých zakázek k několika velkým – Cíleně se zaměřujeme na velké příležitosti, které svým charakterem dobře zapadnou do konkrétních středisek a týmů. Úzce spolupracujeme s projekcí a realizací na přípravě, což nám přináší nejen jednodušší cestu k získávání zakázek, ale díky společné efektivitě také vyšší marži. Střední a menší zakázky naše portfolio projektů doplňují pouze, pokud jsou vhodné.
Posily a změny – Reklamační tým prochází změnou struktury pro zajištění připravenosti ve všech regionech. Tým má od poloviny roku novou vedoucí, od září je doplněn o administrátora a pracujeme na obsazení pozic techniků. Cíl jsou 2 technici pro Moravu a 2 pro Čechy.
Servis a Realizace společně – Klíčovým krokem je nastavení spolupráce s významnými zákazníky, zejména stavebními firmami. Zavádíme společné kontroly klíčových zakázek před jejich předáním přímo na místě stavby ve spolupráci s kolegy z Realizace. Aktuálně tento postup aplikujeme na zakázce BioPharma Brno, následovat bude nemocnice Rychnov nad Kněžnou. Pro rok 2026 plánujeme Multifunkční halu Brno a nemocnici IKEM Praha.
Zlepšujeme kvalitu a snižujeme počet reklamací − Nově se zaměřujeme na lepší kontrolu rozsahu a provedení díla ve spolupráci s týmem GD a projekce. Také divize Realizace posiluje kontrolu kvality, což snižuje počet reklamací, zejména u subdodavatelů, rozhraní profesí a opakujících se vad.
Digitalizace a automatizace – Pro zvýšení efektivity v procesu odbavení reklamací rozvíjíme systém INTUO s možností digitalizace protokolů. Zahájení v posledním kvartálu 2025, aktivní využívání od 1. kvartálu 2026. Současně pro další zefektivnění přesunujeme do INTUO tvorbu nabídek.
Revize smluv – Zahájili jsme revizi dlouhodobých smluv s aktualizací cen a rozsahu. Nevyhovující smlouvy nahrazujeme novými v návaznosti na realizované zakázky.
Sdílení zkušeností a znalostí – Klíčovou aktivitou je spolupráce mezi středisky servisu pro sjednocení postupů a sdílení zkušeností. Příkladem je podpora týmu Praha střediskem Hranice při opravě VZT jednotky u Solar Turbines nebo společná realizace výměny HEPA filtrů v CUP nemocnice Pardubice.
Dokumentace – Úspěšně jsme zavedli nové servisní zprávy s fotodokumentací, které slouží jako důkaz provedení prací při kontrolách.
Je za námi již tradiční akce Plechový mužík, která byla letos ve znamení krásného nadstandardně teplého počasí. Cyklisté i pěší zvládli své trasy perfektně, tentokrát s novým netradičním cílem na fotbalovém hřišti v Milovicích. Ohlasy kolegů jsou doposud veskrze pozitivní. Fotografie si můžete prohlédnout v galerii zde:
Zapište si do svých kalendářů důležité datum 12. 12. 2025. Brzy vám prozradíme více. Ale již nyní se můžete těšit na tematický večer se zábavou a dobrým jídlem.
Obsah tohoto newsletteru má charakter interní informace a nesmí být dále šířen bez souhlasu AZ KLIMA, a.s.
Své náměty a připomínky případně zasílejte:
Bc. Markéta Puldová
E: marketa.puldova@azklima.cz
AZ KLIMA a.s. - Newsletter září 2025